Onstaan van het tijdschrift NORDEN

Oprichter van het tijdschrift Norden is fotograaf Hans van der Kamp. Hij begon zijn carrière met het fotograferen van Drag Queens, Travestieten, Transgenders en Transseksuelen. Vrijwel parallel daaraan maakte hij een enorme serie portretten van vetkuiven, of beter: rockers die een voorkeur hadden voor muziek uit de jaren vijftig. Het andere uiterste dus. Het masculiene afgespiegeld tegen het feminiene. Waarschijnlijk had hij toen al kunnen weten dat zijn belangrijkste thema gender zou worden. Maar goed, dat was bijna een halve eeuw gelden en dat woord bestond niet of het werd niet gebruikt.

Zijn leven lang is Van der Kamp mensen blijven fotograferen die hij nu zou omschrijven als genderfluid. Later breidde hij zijn thema’s ook uit met het portretteren van mensen die seksualiteit op een manier beleefden die zeker niet conventioneel te noemen was. Veel later weer ontdekte hij de Burlesque scene die in niets leek op de optredens die hij kende van zijn jeugd in nachtlokalen waar vooral champagne geschonken werd, die door de performers schielijk werd opgedronken of tijdens een toiletbezoek van de klant goeddeels in een plantenbak werd geleegd. De nieuwe Burlesque scene stond voor emancipatie en feministisch, idealistisch activisme. Een fotograaf zal niet snel de uitdrukking: ‘Ik keek mijn ogen uit’ gebruiken, maar dat omschrijft misschien wel het beste de ervaring die Van der Kamp had tijdens het bijwonen van een Burlesque optreden aan de Rozengracht een paar jaar geleden.

Tegelijkertijd werd hij geconfronteerd met de overeenkomsten tussen de Drag en de Burlesque scene. Hij realiseerde zich dat het gewoon een kwestie van hokjes was, die door de organisatoren van evenementen vooral gecreëerd waren op basis van seksuele voorkeur, en minder op de filosofie die erachter stak.

Vervolgens kwamen de lockdowns en Van der Kamp hoorde de minister-president met zijn gebruikelijke glimlach zeggen dat ‘we straks met z’n allen weer naar kantoor konden’. Een uitspraak die niet alleen voorbij ging aan al die beroepsgroepen die hun werk buiten een kantooromgeving uitoefenen, maar het was vooral ook ongevoelig naar de zwaar getroffen culturele sector. Om maar te zwijgen van Drags en Burlesque performers die doorgaans in kleinere gelegenheden optreden en vrijwel al hun geld investeren in outfits, terwijl ze niet of slecht gehonoreerd worden.

Met die constateringen in het achterhoofd, had Van der Kamp ook een website kunnen bouwen zoals deze of uitgebreider, maar dat zou dan toch betekenen dat die site sterk gelinkt moest zijn op social media met een razendsnelle nieuwsomloop. Dus besloot hij uiteindelijk voor een papieren tijdschrift, waarin meer mogelijkheden zijn om dieper in te gaan op achtergronden.